maandag 22 oktober 2007

Suikerfeest & straatkinderen



Ik zit intussen 3 weken in Dakar en begin me al aardig aan te passen aan de gewoontes hier. De eerste weken was even wennen, af en toe zat ik me stierlijk te vervelen, maar ik krijg steeds meer te doen, en dus wordt het leven hier steeds leuker.
Vorige week zaterdag was het hier Korité, oftewel Suikerfeest. Iedereen keert zijn portemonnee binnenstebuiten om een zo mooi mogelijk outfit te kopen, haren worden ingevlochten, en er is eten in overvloed. In Senegal is het grootste deel van de bevolking moslim, maar elke religie is geaccepteerd. Christenen worden uitgenodigd voor de islamitische feesten en de moslims komen bij de christenen Pasen vieren. Wij waren ook uitgenodigd voor het Suikerfeest, en ja hoor, ik moest er aan geloven, er werd een geel Afrikaans gewaad voor me uit de kast getrokken dat ik braaf heb aangetrokken. (zie foto's). Op het Suikerfeest aten we couscous met veel kip en kregen we zelfs een glaasje cola, wat hier echt een luxe is!
Op het werk heeft iedereen na de Ramadan ook weer wat meer energie om wat werk te verzetten. De activiteiten zijn weer begonnen, de meisjes zijn weer in hun naai-atelier te vinden, de jongens op de Koranschool. Ik loop op dit moment vooral mee, ik ga mee als collega’s bezoekjes brengen aan een Koranschool, aan een naai-atelier, en maandag ging ik mee naar Dakar, naar de Enfants en Rupture Familiale, de straatkinderen. Achter het luxe bankgebouw is een zandveld waar achterin 3 bomen staan. Onder die 3 bomen wonen zo’n 30 jongens, vanaf ongeveer 14 jaar. Ze slapen in een doos, gebruiken drugs, en stelen en bedelen om te overleven. Met Maxime en Modou, 2 mannelijke collega’s, ging ik mee om met de jongens te praten en voor wat ‘medische zorg’. De bedoeling is dat de jongens, als ze dat na veel praten willen, terug keren naar hun familie, worden opgevangen in een tehuis, of zelfs een opleiding gaan volgen. Ik heb als doktersassistente opgetreden, veel jongens hadden infecties, eentje had kiespijn, en 1 had een wel heel vreemde bobbel op zn schouder. Ik zei: jongen,wat is er met jou gebeurd?! “Mijn arm is gebroken, een bewaker heeft me geslagen met een ijzeren stok” zei hij, alsof het de normaalste zaak van de wereld was…
Het leven op straat is hard, en de jongens worden er ook hard van. Toch zijn het op hun manier ook lieve gasten die je graag een knuffel zou geven, maar dat schijnt dan weer niet zo verstandig te zijn. Ook niet om in je eentje het terrein op te gaan trouwens, tenzij je de raad van Modou opvolgt en een ijzeren onderbroek en bh aantrekt. O ja, en je mond afplakken, anders steken ze er een buisje in en word je gedrogeerd en ben je binnen een minuut buiten westen.
Maandag ga ik naar een gevangenis, daar schijnen ook nogal wat kinderen te zitten, die op straat zijn opgepakt omdat ze geen papieren hadden. We gaan muskietennetten brengen en met de kinderen praten. Om eventueel vrij te komen moeten ze eerst berecht worden, en daar zijn de ouders voor nodig, maar het probleem is dat kinderen vaak niet willen dat hun ouders weten dat ze in de bak zitten, dus zitten ze soms maanden in de cel.
In mijn vrije tijd ga ik naar het kerkkoor, waar ik met 5 andere Afrikaanse dames de altpartij zing. Iedereen zingt keihard en ik heb dus standaard keelpijn als we klaar zijn, maar het is wel de moeite waard. Verder hoop ik binnenkort naar het zwembad te kunnen, maar dat wordt op dit moment verbouwd. Zaterdag ben ik met Emilie, een Franse stagiaire, naar de markt geweest in Dakar, en daarna met wat van haar Afrikaanse matties naar het strand. In Dakar zijn we ook in een atelier geweest waar ze allerlei dingen maken van blikjes en bierdopjes, erg cool, wellicht dat ik te zijner tijd wat souvenirtjes ga scoren. Ik vermaak me dus wel, jullie ook?
Is er nog wat spannends in Nederland gebeurd? Al aan de surprises voor Sinterklaas begonnen? Groeten en Rollatorrrrrrr!

13 opmerkingen:

Anoniem zei

Mooooooie geeeeeele jurk

Gerleen zei

Wat een mooie jurk! Gaaf hoor!

Anoniem zei

hé renaat, leuk van je te lezen, Han is blij verrast over je koordeelname en je jurk vinden we prachtig. Maar wat een bruutheid kom je tegen!
Succes en plezier daar en blijf schrijven!

Unknown zei

Yooo Renatos!

Ziet er mooi uit hoor! Toffe jurk vooral... Misschien een idee om het Happielied te introduceren op je koortje??

Succes en ik lees van je! Martijn

Anoniem zei

Idd, een mooie trouwjurk.

Anoniem zei

Hoi Renate, dat geel staat je goed (bij je peau bronzé). De eerste zak kruidnootjes is al weer op (binnen 3 dagen), dus we komen al een beetje in Sint-stemming. Matthijs vindt het trouwens wel heel zielig voor oom Wouter dat 'zijn vrouw nu weg is' (ik heb maar even uitgelegd dat jullie nog gaan trouwen ;-). Hé, leuk om van je te lezen, het ga je goed!

Marleen

Anoniem zei

Hoi Renate,
Wat een prachtige jurk, hadden ze er niet een met van die felle kleurtjes voor je? Leuk om te horen dat je mijn collega aan het worden ben. Doktersassistente!!! Misschien ook wat voor mij om daar een poosje te werken? Veel plezier verder! Groet Ella

Anoniem zei

Heej Renaat!

Eigenlijk vind ik het helemaal niet zo'n mooie jurk ;)

Kussss

Unknown zei

Ha Renate! Cool om zo te lezen hoe het dagelijks leven je vergaat. Fijn dat je al begint te wennen aan het leven daar, wat een compleet andere wereld is het daar! Heel gaaf om ook zo nu en dan iets van een onbekend deel van de wereld mee te krijgen. Hou je haaks!

Anoniem zei

Bonjour Renate,

Hmmmm, une robe de mariéee. Je vous trouve bonne mine.
Nu even verder in het Nederlands. Een nichtje van een collega is op het moment in een weeshuis in Kenia. Zo volgen we elkaars nichtjes, leuk hoor.
Mooi werk wat je doet, je zult er veel dankbaarheid voor ontvangen.

À bientôt
Rianne

Anoniem zei

He nicht!

Nou maar ff op deze manier wat laten horen. Ik was helemaal vergeten dat je weg was! Gisteren (verjaardag oma) was errrugg gezellig. Leuk om iedereen weer te zien en bij te kletsen. wat een ervaring zeg, alles wat je daar meemaakt. Ik wens je veel plezier toe daar en ik zal je in de gaten houden via deze site.

dikke kus

Karen

Unknown zei

Dag kind!
Of er hier nog iets te beleven is? Vergeleken met jou niet echt =) Leuk om een suikerfeestje mee te maken, en helemaal in zo'n jurkske natuurlijk. Je ziet er schoon uit hoor ;-)
Anywayz, ik ben me al aan het bezinnen op sinterklaas gedichten en ondertussen gewoon standaard aan't studeren voor tentamens. Heb je al een adres gevonden daar?
Geniet-ze, en als je je verveelt, klus dan maar een mooi bierdopkunstwerkje in elkaar!
Dikke kus!

Corina zei

Yesyesyes, weer een mooi verhaal van je, bedankt!
Grappig om te lezen dat je zo snel integreert. Verdonk zal trots op je zijn. Zoals zij 'Trots is op Nederland...' maar goed, hopelijk krijg je er niet al te veel van mee, problemen met VVD. Zo dat was m'n eerste rijm voor dit jaar.
Tja, ik ga gewoon verder op de mail, dan krijg je binnenkort meer te horen.
Veel plezier leuke!

Groetjes van Corina