donderdag 13 december 2007

vakantie!

Halloos! Daar ben ik weer met een verhaaltje, voordat de grote vakantie aanbreekt. Iedereen is hier zijn activiteiten aan het afronden om hopelijk voor de feestdagen klaar te zijn. 20 december is het offerfeest, dan slachten de moslims een schaap. De schapen staan hier dus al als kerstbomen langs de kant van de weg uitgestald. Vorige week zijn we met het team in een dorp verderop geweest, waar we allemaal sliepen in een soort vakantiehuisje met zo’n leuk rieten dak. Van woensdag tot zaterdag hebben we heel hard alle activiteiten geĆ«valueerd. Vrijdag zijn we zelfs tot twaalf uur ’s nachts doorgegaan! Gelukkig waren er ook biertjes te krijgen om af en toe lekker te ontspannen van het zware vergaderen.
Maandag was de grote dag: de aankomst van de Woutermans. Samen met Clothilde en Awa, twee van mijn huisgenootjes, gingen we hem ophalen op het vliegveld. Hij had een uurtje vertraging dus kwam oom een uur of twaalf ’s avonds aan. Tussen een grote zwarte schare was ik makkelijk te herkennen. Thuis was speciaal voor de gelegenheid Cola, Fanta en Sprite ingeslagen en konden we eindelijk eten, op z’n senegalees natuurlijk, een heuse belevenis voor Wouter. Dinsdag zijn we de stad in geweest, ik dacht: we gaan eens lekker shoppen op de markt. Dat was helaas wat minder makkelijk dan gedacht, na 5 minuten waren we door zoveel Senegalezen aangeklampt en achtervolgd dat we helemaal gek werden en de drukte maar zijn ontvlucht, om rustig bij Ali Baba te gaan lunchen. De volgende dag zijn we gaan werken, voor Wouter een hele openbaring, hij heeft kennis kunnen maken met het Senegalese arbeidsethos. Je moet hier inderdaad jezelf ’s avonds niet de vraag stellen wat je die dag hebt gepresteerd, het antwoord is namelijk 4 van de 5 dagen in de week: NIKS. Je hersens passen zich ook aan aan het werktempo, die gaan gewoon een stukje langzamer draaien. Maar toch hebben we deze dagen een beetje kunnen babbelen over mijn project, inmiddels weer een nieuwe omdat de andere 2 niet haalbaar bleken te zijn. Ik ga nu een toeristische reis opzetten voor Nederlanders naar Senegal, in samenwerking met de kind- en jongerenarbeiders hier, zodat zij wat inkomsten hebben om hun activiteiten te organiseren. Het wordt dus een rondreis met veel contact met de locals, echt gericht op het leren kennen van de Senegalese cultuur, en het ontdekken van het land. Om alvast in de stemming van het project te komen, gaan we zelf de komende weken ook even de toerist uithangen. Het eerste hotelletje is al geboekt, zaterdag zakken we een stukje naar beneden naar een dorpje aan de kust, waar we tot maandag blijven, om vervolgens naar de Casamance, helemaal in het zuiden van Senegal te gaan. De 26ste zijn we weer terug in Dakar om de 27ste pa, ma en Gerlinde met open (gebruinde) armen te kunnen ontvangen. We gaan dus even lekker van het Afrikaanse zonnetje genieten en voor het eerst kerst op het strand vieren. We zouden zelfs kunnen bbq-en in plaats van gourmetten… Jullie allemaal een fijne vakantie en goede feestdagen! Toedels!

13 opmerkingen:

Anoniem zei

Ha lieverds,
geniet er maar lekker van. Kreeg net telefoon dat je bruidsjurk binnen is,hier in Nederland wordt hard gewerkt!
Tot de 27ste,
liefs ma

Anoniem zei

Tjick!

Geniet ervan alle twee! Ik denk dat je de tijd van je leven gaat hebben. Is de subsidie al binnen ;)?

Kusss

Anoniem zei

Heee lieverdd:D
Nog een kleine 2 weken en dan kom je kleine blonde zusjee Senegal onveilig maken(A) Ik heb er al erg veel zin in. Tot over 2 weekjes;)
Dikke Kuss Gerlindee(L)

P.S. Na de vakantie hang ik de klamboe op mijn kamer boven mijn bed(A)

Anoniem zei

hee! wouter is nu niet de 1e die iets zegt :).
gezellig dat jullie nu met zn tweeen zijn en dat je een beetje vakantie gaat vieren. klinkt als een leuk project wat je gaat doen. nu nog de toeristen naar Senegal halen!
succes en tot het volgende bericht/of we mailen.
doei!xxx

Anoniem zei

Hoi Renate,

Veel plezier samen met Wouter en over een paar dagen met pa, ma en Gerlinde. Eigenlijk ben ik wel jaloers wat het weer betreft. Ik heb de hele week 's ochtends ruiten moeten krabben, niet echt mijn favoriete hobby. Maar ja, werk tegenwoordig op Steen, dus elke dag een autoritje.

Groetjes
Rianne

Anoniem zei

Ha die renate,
Alles goed daar zo te lezen!!
Als we dit schrijven is het 2e kerstdag, geen sneeuw, maar de zon schijnt nu wel even.
Vanaf deze plek achter de computer in terneuzen willen we je een hele fijne tijd toewensen met je familie en je geliefde!!
Ook alvast gelukkig nieuwjaar in veel opzichten!!
Het ga je /jullie goed. Gods zegen!
Groetjes, Wim en Rina Bakker

JD zei

ha Renate,en Wouter,
nou, eindelijk vakantie, maar als ik zo je blog af en toe lees is vakantie na hard werken verdiend..maar waar heb jij dan vakantie aan verdiend? Misschien gewoon omdat Wouter er nu is en je volgens de afrikaanse normen natuurlijk wel keihard werkt....

geniet van al je familie om je heen...
Jacqueline

Anoniem zei

Hoi Renate, Wouter, Henk, Suus en Gerlinde,

Een heel gelukkig 2008 toegewenst en Henk van harte gefeliciteerd. De vuurpijlen bewaren we voor volgend jaar! Wij zijn benieuwd naar het fotoboek Senegal, Suus.
Nog veel plezier deze week.

Jan en Gerry

Anoniem zei

Hey hoi,

Alvast een goed 2008 gewenst. Heb nog een goede tijd daar.

Het beste :)

Oek

Anoniem zei

Ha renate-, wouter-, henk-, suus- en gerlindemans!

Ik wil jullie allemaal graag een gelukkig nieuwjaar in Senegal toewensen; ist gezellig daar op de camping in afrika? ``iemand nog een San Miguelletje?```
Renate; erg leuk om je verhaaltjes te lezen; mn moeder wilde graag je adres want ze wou je wat sturen...:)(als dat mogelijk is..)
Veder zijn hier al weer enkele bruidsdingen gaande...

Succes nog met je ``reisbureau``, klinkt erg leuk, en geniet van je fam en je aanstaande!!!

x
lis en phil

Hele fijne tijd nog met elkaar toegewenst!

Anoniem zei

Ik zeg amen op het bericht van Lissepis. Wat bedoel je eigenlijk met er zijn al meer bruidsdingen gaande..?

Maar lieve Renate, ik kan je zeggen: vandaag had ik echt zin om je te spreken. Twas zo'n heerlijke brakke dag na een mooi oud en nieuwpartijtje. Vandaag heb ik m'n kamer leeg geruimd. Het aftellen is voor mij begonnen. Kom zaterdag ff op m'n afscheidsparty anders!

Leuk dat je fam. is er, hoop ik tenminste, ik ben benieuwd hoe ze het hebben!
Dikke vette groeten van Corina alias Kozina voor jouw gsm.

JD zei

hallo Renate, maar zeker ook Suus,en de rest, Gelukkig nieuwjaar hoor!!! Hoe is het daar? We zijn wel benieuwd en we missen je. de IJsselhoffers

Anoniem zei

gelukkig nieuwjaar, tijd voor een nieuwe post :P

groetjes

Aap